Czym jest marsz przez instytucje, skąd wzięła się ta teoria , co oznaczała? Według Antonio Gramsci – marksistowskiego filozofa i współzałożyciela Włoskiej Partii Komunistycznej, dla zdobycia władzy nad światem należy wybrać strategię „długiego marszu przez instytucje”. Twierdził, że największym przeciwnikiem rewolucji, który nie pozwala zapanować komunizmowi nad całym światem, jest wiara i chrześcijaństwo. Przyglądając się rzeczywistości ZSRS, obserwując ludność komunistycznego „raju” Gramsci zauważył, że siłowe przejęcie władzy na świecie nie rozwiąże problemu, ponieważ politycy nie zapanują nad ludzkimi duszami. A o to właśnie powinien rozegrać się bój, który zadecyduje o przyszłości mas ludzkich. Na czym miał polegać ten marsz ? Na przejmowaniu wszystkich ważnych instytucji mających wpływ na kształtowanie umysłów i postaw ludzkich. W ramach marksistowskiej wojny kulturowej należy przejmować i przekształcać szkoły, uczelnie, czasopisma, gazety, teatr, kino, sztukę. Umieszczać tam należy zasłużonych, sprawdzonych działaczy, którzy będą popierać marksistowską ideologię i szerzyć ją aż do końca. Będą to osoby odpowiedzialne za kształtowanie odpowiednich poglądów , trendów, mody, zwyczajów, sympatii, fascynacji. Uformowany w ten sposób nowy człowiek przyszłości sam, bez przymusu państwa i instytucji, przyjmie komunistyczne postulaty i marksistowski sposób bycia za własne. Dziś przedstawiciele lewicy na Zachodzie nie ukrywają, że idee Antonio Gramsciego w ciągu ostatnich dziesięcioleci z powodzeniem wcielone zostały w codzienne życie.1
A czym jest szkoła Frankfurcka? Czym się zajmowała , co chciała przekazać ? Po pierwszej Wojnie Światowej w Europie nastaje nowa era. Nie tylko przemysłu, ale również ideologii. Powstaje idea powstania „Nowej Lewicy” za jej wprowadzenie w życie odpowiedzialność bierze Max Horkheimer (1895-1973) oraz Theodor W. Adorno (1903-1969). Obydwaj zostali nazwani ojcami założycielami „Szkoły Frankfurckiej”. Jednak gdy do władzy dochodzi Adolf Hitler wraz z NSPAD (Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotników) zmuszeni są ratować się ucieczką do Stanów Zjednoczonych. USA to nowe perspektywy i nowe horyzonty rozwoju. Głównym liderem Szkoły Frankfurckiej zostaje Herbert Marcuse, który staje się głównym inspiratorem rewolucji studenckiej połączonej z rewolucją seksualną lat 60. To właśnie dzięki jego wpływom powstaje teoria wolnego seksu bez miłości, która jest obecna w ideologii lewicowej po dziś dzień. I jest jednym z ważniejszych sposobów wpływu na młodzież wchodzącą w dorosły świat. Po II wojnie światowej część twórców szkoły wraca ze Stanów Zjednoczonych do Niemiec, by tam stanąć na czele nowych nurtów myślowych. Sam Marcuse zostaje w USA, a w Zachodnich Niemczech przywództwo grupy obejmuje Jürgen Habermas. Szybko staje się on nadwornym filozofem Republiki Federalnej Niemiec. Osoby z jego otoczenia szybko trafiają na najwyższe stanowiska na Uniwersytetach w całych Niemczech. Na stanowiska mające wpływ na kształtowanie nowych pokoleń trafiają nowi ludzie, sprawdzeni, przywiązani i myślący tymi samymi kategoriami marksiści Szkoły Frankfurckiej. Grupa ta potrafi bardzo dobrze blokować każdego, kto nie podziela ich poglądów, osoby, wkrótce każdy rodzaj opozycji na uniwersytetach zostaje zniszczony. 2
Na czym polegał fenomen Szkoły Frankfurckiej? W przeciwieństwie do pierwotnych teorii Marksa, które okazały się niezbyt sprawdzać w praktyce, główny nacisk postawiony został na ideologię. Twórcy Nowej Lewicy dostrzegli klęskę Marksizmu – Leninizmu w wydaniu Sowieckim, nie chcąc popełnić błędów poprzedników zmieniają więc całkowicie sposób przekazywania ideologii. Trafia ona do sztuki, nauki , literatury, kina. Wybrane zostają osoby oddane, które pomimo ataków opozycji do marksistów, są skutecznie kreowane na przodowników swoich dziedzin i przekazują główne informacje nurtu marksistowskiego do szerokiego odbiorcy. Od najmłodszych lat idea lewicowa jest sączona słuchaczowi każdym możliwym kanałem . Przedszkole, telewizja, kino , teatr są zarażone ideą marksizmu, niezauważenie dla odbiorcy wprowadzają ją do umysłów mas wszystkie jej najważniejsze elementy. Następuje zmiana w rozumieniu rewolucji. Bolszewizm kładł nacisk na klasę robotniczą, jednak powojenny świat zachodu zmienia się. Kraje są bogatsze, zmienia się styl życia. Robotnicy mają możliwość poprawy swojego bytu dzięki własnej pracy i zdobywaniu wiedzy oraz kwalifikacji. Życie przybiera model konsumpcyjny, możliwości starej rewolucji zanikają. Jednak idea zostaje nienaruszona: rewolucja dla ostatecznego zwycięstwa musi objąć swoim zasięgiem cały świat. Co robią frankfurtczycy? Zmieniają ludzi do których skierowana jest rewolucja. Uderzają swoimi sposobami w ponadklasową część społeczeństwa. Tworzą nowe trendy i ukazują nowoczesność i nieomylność tej grupy społeczeństwa. Tworzą otoczkę elity światowej, najbardziej wykształconej, najbardziej inteligentnej, wręcz nieomylnej. Etos takiej osoby staje się atrakcyjny dla wielu i następuje społeczna akceptacje jej idei, nawet jeśli jest wbrew naturze i niezgodna. Każda krytyka marksizmu jest negowana i atakowana, często różnymi kierunkami. Głównym celem ataków Szkoły Frankfurckiej są wiara chrześcijańska, Kościół Katolicki oraz rodzina. Szczególnie rodzina rozumiana jako matka, ojciec oraz dziecj, stanowiąca fundament społeczeństwa, staje się głównym wrogiem nowych marksistów.
Idea Lenina o wojnie strategicznej znajduje swoje odniesienie w szkole. Stawia się na „odmienność i różnorodność”. To one są kreowane jako „nowoczesne” i wyznaczające nowy kierunek rewolucji. Nowi marksiści ze Szkoły Frankfurckiej wplatają elementy taktyki wojennej w życie codzienne. Zdobywają każdy przyczółek i opanowują po kolei wszystkie elementy życia społeczno-kultularnego. Zarażają ideą i szkolą rzesze swoich następców, aby byli wierni i oddani nowej rewolucji. Kolejny raz następuje podział, grupy inteligentne wchodzą w politykę tworząc partie których celem jest usilne przekazywanie ideałów marksistowskich pod różnymi postaciami. Dążą do zastąpienia „starych” elit, ich celem jest mieć wpływ na kolejne części życia jednostek i ogółu społeczeństwa.3
Jak odnajdujemy elementy szkoły Frankfurckiej w dzisiejszym życiu?
Zacznijmy od mediów które potrafią przewidzieć i kreować reakcje ludzkie. Internet który jest nasycony ideami marksizmu i on ma za zadanie jeszcze mocniej wpływać na tłum i jego sterowanie.
Stowarzyszenia i Fundacje w których są odławiani najlepsi, zarażani ideą marksistowską i często stają się wierni aż do śmierci, wszystko w zamian za przeświadczenie bycia członkiem awangardowej elity. Za tym często też idą duże pieniądze, które jeszcze bardziej imponują młodym, zarażonym kultem lenistwa i wszechobecnym upadkiem etosu pracy. Coraz rzadziej dla młodych ludzi celem jest zdobycie dobrego wykształcenia, cennej wiedzy, poszukiwanego zawodu.
Młodzieżówki polityczne, z natury swojej skupiające młodzież bardziej niż ich rówieśnicy zaangażowaną poltycznie, skonstruowane są tak, że dla ich członków partia staje się całym światem, a najważniejsze jest dla nich zdobycie władzy dla samej władzy.
Uczelnie i szkoły – tutaj jest kształtowany kierunek myślowy nowych pokoleń. Nie rozwijają już umiejętności samodzielnego myślenia. Często mamy tu do czynienia z zakłamywaniem historii, przedstawiane są tylko jedynie słuszne trendy filozoficzne i myślowe.
Większość instytucji kulturalnych lub rozrywkowych wykorzystuje dziś talenty młodzieży do dalszego szerzenia jedynie słusznej, marksistowskiej ideologii.
Jednocześnie prawie nigdzie nie słychać słów „marksizm”, „rewolucja”, „komunizm”. Znaczącym faktem jest, że członkowie Szkoły Frankfurckiej przed powrotem do powojennej Europy wyeliminowali te zwroty ze wszystkich swoich dzieł, które mieli zamiar publikować na starym kontynencie. Zastąpiono je zwrotami „walka o demokrację”, „demokratyzacja”, „społeczeństwo obywatelskie”….
Jednak w tym wszystkim brakuje czegoś – jednego elementu który często był dla Polaków ważny w ciężkich chwilach życiowych jak i narodowych. Dawał nadludzką siłę, pozwalał przetrwać najgorsze. Brak w tym Boga, wiary w Niego i brak Kościoła Katolickiego, który zwalczany jest przez szkołę Frankfurcką . jak główny wróg idei marksistowskiej, dający skuteczną szczepionkę zabezpieczającą umysły ludzkie przed jadem fałszu marksistowskiej utopii.
Paweł.
1 https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/372236-ostatecznym-zwyciestwem-dlugiego-marszu-przez-instytucje-bedzie-wrogie-przejecie-kosciola-katolickiego-wideo
2 https://teologiapolityczna.pl/prof-jacek-bartyzel-szkola-frankfurcka-antonio-gramsci-i-nowa-lewica
3 A. Gramsci, Nowoczesny Książę, przeł. B. Sieroszewska, Warszawa 2006, s. 26.
Wielka Rewolucja Francuska, mimo swego kontrowersyjnego, a czasami wręcz zbrodniczego charakteru, do dziś, nawet w Polsce, znajduje wielu apologetów potrafiących wymienić największe jej osiągnięcia, według ich współczesnej miary. Bez wątpliwości można to uznać za podzwonne czasów słusznie minionych, kiedy historiografia marksistowska pozwalała pisać o tym …
Każdy niemal podręcznik czy artykuł dotyczący Wielkiej Rewolucji Francuskiej bez problemu wskaże nam dziedzictwo tych wydarzeń, będących w zbiorowej świadomości synonimem walki o prawa obywatelskie. Podstawowe prawa człowieka, system powszechnego sądownictwa, przyznanie jednostce publicznych praw podmiotowych czy też wreszcie realizacja postulatów idei oświeceniowych, które propagowały …
Być może daleko posuniętym stwierdzeniem będzie teza, że budowa państwa socjalistycznego po klęsce idei rewolucji światowej była zarazem klęską doktrynalną Lenina. Mimo wszystko jednak po wojnie polsko-bolszewickiej, która przecież miała jedynie prowadzić przez „trupa Polski” na Zachód i tam wesprzeć rewolucje proletariackie, wiadome było, że …
Kim był Herbert Marcuse? Czym jest Tolerancja Represywna? Co ze sobą niesie? Jakie wywołuje skutki? W niniejszym opracowaniu postaram się Państwu odpowiedzieć na wyżej postawione pytania oraz w kilku przykładach przedstawić w jaki sposób idea Herberta Marcusego pozwoliła na realizację swoich celów przez środowiska marksistowskie. …
Stronę dofinansowano ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego